Als we Ina Custers- van Bergen haar bericht op haar forum mogen geloven, is het een magische zomer, bij het tijdschrift Onkruid. Op pagina 96 van het Juli/augustus nummer 2012 vinden we namelijk een interview van Eva van der Veen, met haar, over de the Golden Dawn en Ina Custers, over The Hermetic Order of the Temple of Starlight.
Het artikel opent met de zin “De Mysteriën en invloeden van een magische Orde”, dit als Inleiding op het korte gesprek met Ina Custers. Hiermee doelt Onkruid niet op Custers haar orde, maar op de invloed die The Golden Dawn heeft gehad, op de hedendaagse Westerse magie. Het Onkruid-artikel telt 4 pagina’s, die geheel gewijd zijn aan deze magische orde. Inhoudelijk staan hier een aantal dingen in die niet kloppen, maar daar wil MagieBlogger het verder niet over hebben. We beperken ons tot de begin en de eindpagina, waar uitsluiten Custers aan het woord komt.
Eva van der Veen, de verslaggeefster wordt, volgens haar schrijven, met open armen ontvangen door de Mysterieus ogende Custers.“Het komt door Custers haar make-up, lange zwarte haren en esoterische sieraden”, merkt van der Veen heel slim op. Een ware magiër hoeft het namelijk niet van haar uiterlijk te hebben, dat weet iedereen die een beetje thuis is in de hogere magie, maar bij Custers liggen deze zaken anders en van der Veen koppelt Custers haar uiterlijk aan haar innerlijk en neemt daardoor zondermeer aan dat Custers ook daadwerkelijk Mysterieus is.
Helaas kijk de verslageefster niet verder dan haar neus lang is en doet ze ook geen verdere research naar de uitspraken, claims en het reilen en zeilen van de Tempel of Starlight. Ze neemt klakkeloos aan wat Custers haar voorspiegelt. Het geeft weer eens een mooie inzicht in de verschillen conform waarheid en wat Custers ons wil doen geloven.
Van der Veen vervolgt: “Ina is namelijk lid van een besloten magische orde”. Eva van der Veen doelt hiermee op the Hermetic Order of the Tempel of Starlight. Even hadden we de hoop dat hier de naam van een heel andere "mysterieuze orde" zou staan, want Ina Custers is niet lid van de genoemde orde, maar Custers is in feite deze “Temple of Starlight” in eigen persona. The Tempel of Starlight is een eigenzinnige creatie van Custers en kent in die zin dus geen leden en zeker niet wereldwijd, maar daar over later meer.
Zoals the Hermetic Order of the Tempel of Starlight, in dit artikel, door Custers, wordt voorgesteld is niet conform de werkelijkheid. The Hermetic Order of the Tempel of Starlight is zoals we hierboven al schreven een door Ina Custers opgerichte orde, in zoverre klopt het wel. Ook kent Custers haar de orde de genoemde stichtingsvorm, maar in feite is deze orde niet meer dan een commercieel eenmanszaak, die een aantal vertakkingen kent, waarbij Ina Custers steeds als hoofd aan het roer staat.
The Temple of Starlight is ondergebracht in een Stichtingsvorm, met het kenmerk van: "religieuze groepering". Dat het een stichtingsvorm kent heeft totaal geen voordelen voor het functioneren van de orde, of voor haar zogenaamde leden. Het is slechts een, door Custers, handige gehanteerde belastingtechnische constructie, die daardoor een aantal financieel voordelen kent. Religieuze groeperingen hoeven namelijk geen belasting af te dragen over hun inkomsten. Aangezien je niet lid kan worden van een stichting, telt Ina haar orde dus ook geen leden, maar cursisten of deelnemers en eventueel donateurs.
In deze stichting zitten, in het bestuur, uitsluiten leden uit Ina haar eigen familie. Moeder, echtgenoot en zijzelf vormen het stichtingsbestuur. De cursisten hebben hier geen idee van, dus hebben zij totaal geen controle of inzicht in de inkomsten en uitgaven van The Hermetic Order of the Tempel of Starlight. Voor wie dit zelf wil onderzoeken, men kan de gegevens opvragen bij de kamer van koophandel.
We lezen, in het onkruid artikel, dat the Hermetic orde of the temple of starlight zo’n 300 actieve leden telt. Hoe Ina Custers- van Bergen aan dit ledenaantal komt is een kompleet raadsel. Haar orde telt in Nederland momenteel maar twee vaste groepen: Een groep in Dordrecht en eentje in Haarlem. Als beide groepen een bezetting halen van zo’n 14 mensen, dan mag Custers blij haar handen dicht knijpen. Custers kent lesdagen waarbij het noodzakelijk is dat cursisten uit de groepen bij elkaar visiteren, wil ze in de uit te voeren rituelen alle rollen bezet hebben. Hoe Custers dus aan een ledental van 300 actieve leden komt is geheel onduidelijk. Wellicht duidt Custers hier het aantal mensen mee aan dat ooit bij haar op cursus is geweest. Het verloop binnen Custers haar magische orde is namelijk zeer groot. De orde kent momenteel dan ook meer exleden, dan leden. Pogingen om bijvoorbeeld een groep in Eindhoven en Scheveningen te starten, zijn dan ook nooit van de grond gekomen, wegens afvalligheid of het uitblijven van deelnemers. Daarbij speelt de het hoge lidmaatschapsgeld, van de orde, ook een rol.
Ina Custers doet middels haar PR- campagnes, op internet en via de verschillende media, verwoede pogingen om leden te werven voor haar orde. Niet iets wat je zou verwachten van een gesloten magisch orde. Dat de orde gesloten is dan ook pure nonsens. Dit wordt door Custers gesuggereerd om haar orde interessanter en exclusiever te doen lijken dan zij is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Vrijmetselarij kan men bij de The Temple of Starlight op iedere moment en bij iedere les instappen, daarover wordt ook aldus geadverteerd door Custers.
Dat Ina Custers de oprichtster “Director of Studies” van The Temple of Starlight is is geheel correct. Als we de vele e-mails en berichten, die MagieBlogger van de, ex-leden heeft ontvangen oprecht mogen geloven, dan lezen we dat Custers binnen de orde veel eer acteert als “Dictator of Studies”, dan als Director. Dit gezien haar rigide, autocratische, en onpersoonlijke omgang met de cursisten en leden.
Leden van Custers haar orde mogen bijvoorbeeld letterlijk niet bij haar thuis komen. Orde en privé houdt Ina strikt gescheiden. Velen zullen zich dan ook verbazen,of wellicht geshockt zijn over de openingszin, in de tweede alinea, van het onkruid artikel, op pagina 96; ”Ina Custers-van Bergen verwelkomt mij met open armen in haar huisje in Rotterdam”. Wij begrijpen Custers wel; zo’n verslaggeefster laat je zonder meer binnen, nog boven je meeste trouwe leden, want een verslaggeefster binnenhalen, dat houdt de belofte in van een mooi artikel en de aanloop van nieuwe leden. Daar lijkt het bij The Temple of Starlight voornamelijk om te draaien.
De Golden Dawn Traditie, wordt door Custers slechts gebruikt als uithangbord, voor het aantrekken van leden, want haar orde heeft helemaal niets van doen met de Golden Dawn. Niet kwa rituelen en ook zeker niet kwa historische lijn. De rituelen en de lessen die door Ina Custers worden gegeven bestaan voornamelijk uit een samenraapsel van materiaal, dat overal en nergens vandaag komt, geen bronnen kent, althans die worden door Custers niet gegeven, en dus is wat zij doceert altijd wel met iets verbonden, maar het heeft niet specifiek een duidelijke herleidbare band heeft met The Golden Dawn.
In de Temple of Starlight krijgt men, naast de rituelen en mysteriespelen, les in een allegaartje aan onderwerpen, al naar gelang wat Custers zoal tegenkomt. Het betreft onderwerpen die Custers met liefde ophangt aan de kapstok die zij Kabbala of levensboom noemt. Aan eenduidigheid, een lesrooster of een studieplan ontbreekt het in haar orde. Ook krijgen de leerlingen niets op papier uitgereikt, tenzij ze naast de tempeltraining, van 85 euro per les, de bijna even dure schriftelijke cursus gaan volgen. Dit wordt de leerlingen met klem, door Custers aangeraden, wil men tot volle ontwikkeling komen.
Custers schuwt het ook niet om onderwerpen, die het goed doen in media, in haar lessen te behandelen. We kunnen hierbij bijvoorbeeld denken aan; tarot, mindfulness, hekserij Egyptische magie, healing, reading, engelen. Even gemakkelijk, zoals als Custers haar onderwerpen aanpast aan de heersende mode, onder het new age publiek, zo past zij zichzelf aan aan haar publiek. Op het Internet maakt Ina Custers dan ook uitgebreid PR voor de voor haar verschillende aantrekkelijke doelgroepen. Custers bedient zich hierbij van verschillende webpagina's. Ina Custers opereert op deze wijze onder verschillende namen. (zie de toegevoegde informatie onderaan deze blog) Of het nu magiërs in opleiding betreft, of managers uit het bedrijfsleven, of een club van husivrouwen, Custers bedient ze allemaal, zolang ze haar maar betalen.
De specifieke Golden Dawn rituelen en tempel inrichting, van de Golden Dawn, daar wordt binnen the temple of Starlight niet mee gewerkt. In rituele zin legt Custers dus ook geen moderne banden met het verleden van de Golden Dawn. Custers gebruikt in haar tempel voornamelijk ritualen en mysteriespelen die oorspronkelijk afkomstig zijn van de Servants of Light, van Dolores Ashkroft-Nowicki. Het betreft hier een school voor occulte studies waar Ina Custers slechts korte tijd lid van is geweest.
Op bladzijde 101, van het artikel, wordt mooi weergegeven wat de Tempel of Starlight in werkelijkheid is. Ina Custers- van Bergen zegt: “Hoe krijg ik vier mensen die gek genoeg zijn bij elkaar om dit met mij te beoefenen”. Custers doelt hier op het gezamelijk uitvoeren van rituelen en ze zegt het zelf al; “Die zoektocht is geslaagd”. Custers heeft inderdaad mensen bereid gevonden, om rituelen met haar op te voeren, en meer is het niet. Custers heeft een leuke naampje "Temple of Stralight", voor haar groep verzonnen en er een mooi verhaal bij bedacht, dat het een magische orde is. Custers babbelt makkelijk voor de vuist weg, met haar Limburgs accent, over lineage en een verband met de Golden Dawn en daardoor klinkt het heel wat, waardoor zelf een verslaggeefster, van onkruid, om de tuin wordt geleidt.
Ja, Custers is heel kort lid geweest van de SOL, dat is geheel correct, maar ze is daar niet vrijwillig weggegaan, omdat ze anders wegen wilde gaan. Custers moest weg, omdat er ruzie was ontstaan. Custers wilde zich niet conformeren aan de voorschirften van de SOL en ze wilde de SOL overnemen. In nette bewoording heet dit, dat Ina Custers geroyeerd is, uit deze SOL-school, waarvan Dolores nog steeds aan het hoofd staat. Hiermee zijn destijds dus alle geschiedenis banden, als die er waren, tussen Custers en The Golden Dawn doorgesneden.
Ina Custers is hierdoor verbonden met geen enkele traditie. In magische zin staat ze er precies zo voor als hoe de verslaggeefster over Custers haar begin schreeft: Ina Custers- van Bergen staat in magische zin helemaal alleen, met slechts een handje vol gekken, die bereid zijn rituelen met haar uit te voeren.
MagieBlogger raadt u dan ook van harte aan: Onderzoek eerst alles grondig, eer ge een kijkje gaat nemen in de traditie, die geen traditie blijkt te zijn. Bevalt het niet, dan kan u altijd nog uw eigen orde oprichten, wel geheel in uw eigen traditie graag.
Hier volgt enige toegevoegde informatie over de huidige werkwijze van Ina Custers- van Bergen:
Naast de webpagina Temple of Starlight beschikt Ina Custers-van Bergen sinds 21-02-2012 over meerdere webpagina's. De webpagina's zijn in beheer bij Dima Support. Custers wil middels verschillende webpagina's haar cursussen en haar Temple of Starlight aan de man en vrouw brengen.
Er is door Custers zeer waarschijnlijk bewust gekozen voor een afwijkende stijl, ten opzichte van de hoofdpagina, van The Temple of Starlight. De strategie achter de totaal verschillende pagina's is dat Custers hiermee verschillende doelgroepen kan bereiken. Ook weet Ina Custers zodoende, de negatieve naam, die The Temple of Starlight inmiddels opgebouwd heeft te omzeilen.
We hebben de volgende webpagina's gevonden:
http://www.vavivre.nl/
http://www.axismundiacademy.nl/
http://www.cerebration.nl/
http://www.spirituelevaardigheden.com/
http://www.senseandstrength.com/

Geen opmerkingen:
Een reactie posten